Opmerkelijk Nr. 8

14 augustus 2023

Wat als de wegbeheerder wel of niet gewaarschuwd heeft

Advocaat Iris Cuijpers, advocaat aansprakelijkheidsrecht en verzekeringsrecht bij Holla Advocaten, geeft in deze bijdrage een helder overzicht over de juridische consequenties voor de aansprakelijkheid van de wegbeheerder indien deze wel, niet of onduidelijk heeft gewaarschuwd voor het feit dat de weginrichting niet voldoet aan wat de weggebruiker heeft mogen verwachten. Belangrijke feiten om vast te stellen zijn bijvoorbeeld de afstand van het waarschuwingsbord dat de wegbeheerder heeft geplaatst tot de ricicovolle situatie. Maar ook de tekst van het waarschuwingsbord dient duidelijk aan te geven wat precies het risico is waarvoor gewaarschuwd wordt. De vermelding “verkeerssituatie gewijzigd” zal vaak niet voldoende zijn. Kortom, een zeer lezenswaardig artikel!

https://www.vast-online.nl/art/4653/een-gewaarschuwd-weggebruiker-telt-voor-twee

 


Bijzonder verzekeringsproduct voor situatie uitlenen auto

Wij kwamen een bijzonder verzekeringsproduct tegen waarvan wij het toch zinvol vinden dat jullie in elk geval van het bestaan op de hoogte zijn. Auto’s worden regelmatig door de eigenaar uitgeleend. Ook in jullie schadepraktijk zal het voorkomen dat vervolgens de lener met deze auto een ongeval krijgt. Dat zijn lastige dossiers. Bij een WA-autoverzekering zal de klant er belang bij hebben om aan te tonen dat de “ander” aansprakelijk is. Zeker wanneer de auto aan één van de kinderen is uitgeleend voor een vakantie in Frankrijk wordt dit een hele uitdaging. Is de auto allrisk verzekerd en is de lener van de auto aansprakelijk voor het ongeval, dan zal de schade wel vergoed worden maar er volgt dan ook terugval in bonus/malus. De extra premie om weer op de oude bonus positie te komen kan makkelijk meer dan € 1.000 (en veel meer) kosten. Wie die kosten draagt? Zelden dat lener en uitlener daar een afspraak over maken.

Het product dat wij tegenkwamen is de leenautoverzekering van Ohra (onderdeel van Nationale Nederlanden). De kenmerken:

  • De verzekering sluit je per dag af.
  • Bij schade veroorzaakt door de lener vergoedt de verzekering de B/M schade die de uitlener lijdt.
  • Is de uitgeleende auto WA-verzekerd, dan wordt de schade aan de auto verzekerd ook wanneer de lener van de auto aansprakelijk is voor het ongeval.

https://www.ohra.nl/leenautoverzekering/dekking

 


Lees de polisvoorwaarden in onderlinge samenhang

Monique Gerrits, lid van de Expertisegroep Schadebehandeling, bespreekt in deze notitie een interessante uitspraak van het Kifid.

Bekijk hier de tekst

Kernoverweging van de Geschillencommissie is het oordeel dat van een verzekerde wordt verwacht, dat deze bij het sluiten van een verzekering de verzekeringsvoorwaarden leest en op de hoogte is van de voorwaarden waaronder de verzekeraar dekking wenst te verlenen. Daarbij moet de verzekerde beseffen, dat de artikelen in de verzekeringsvoorwaarden niet op zichzelf staan, maar in onderlinge samenhang gelezen moeten worden.

(https://www.kifid.nl/wp-content/uploads/2023/07/Uitspraak-2023-0494-Bindend.pdf).

 


Geschillencommissie KiFiD start ambtshalve toetsing precontractuele informatie

De Geschillencommissie Kifid zal in het vervolg bij klachten ambtshave toetsen of de consument vóór het aangaan van de overeenkomst kennis heeft kunnen nemen van alle relevante voorwaarden. Het begrip “ambtshalve” betekent dat, ook zonder dat de consument hierover specifiek heeft geklaagd, de commissie tot deze toetsing overgaat. De toetsing kan zowel betrekking hebben op de overeenkomst die de consument met de aanbieder heeft gesloten, als op de overeenkomst die de consument met een financieel advieskantoor heeft afgesloten. Heeft de consument voorafgaand aan de overeenkomst geen kennis kunnen nemen van de voorwaarden, dan toetst de geschillencommissie zelf of er in de voorwaarden sprake is van één of meer oneerlijke bedingen. Is er sprake van een oneerlijk beding, dan wordt juridisch geacht dit beding niet tussen partijen te gelden. Voorbeelden van oneerlijke bedingen, waarvan voorstelbaar is dat deze door financieel advieskantoren in hun voorwaarden zijn opgenomen, zijn:

* een verplichting aan de consument om, ver voor het moment dat de overeenkomst automatisch wordt verlengd, aan te geven wanneer hij deze verlenging niet wenst;

* de machtiging aan het kantoor om zonder geldige, in de overeenkomst vermelde reden eenzijdig de voorwaarden van de overeenkomst te wijzigen.

De volledige lijst met oneerlijke bedingen is opgenomen in bijlage 1 van de richtlijn: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=celex%3A31993L0013

 


Wat moeten wij verstaan onder een onvoorziene, plotseling en onverwachte schadegebeurtenis?

Een verzekerde wil ’s avonds zijn medicatie met een glas water innemen. Als gevolg van een lek in het waterleidingnet buiten de woning is het water afgesloten. Verzekerde neemt op andere wijze zijn medicatie in. Hij vergeet echter de kraan dicht te draaien. Midden in de nacht komt er weer druk op de waterleiding. De kraan begint te stromen, terwijl de wasbak nog is voorzien van een waterstop. Gevolg: de volgende dag worden de verzekerden wakker in een overstroomde keuken. Komt deze schade voor vergoeding in aanmerking? Nee, zegt de verzekeraar. Gedekt zijn van buiten komende schadeoorzaken die het gevolg zijn van onvoorziene, plotselinge en onverwachte schadegebeurtenissen. Schade als gevolg van eigen schuld is niet onverwacht en of onvoorzien.

Daar is zowel de geschillencommissie als de Commissie van Beroep het niet mee eens:
De CvB oordeelt als volgt:

Naar het oordeel van de Commissie van Beroep zijn er onvoldoende objectieve aanknopingspunten om aan te nemen dat de begrippen ‘onvoorzien en onverwacht’ zo moeten worden uitgelegd, dat gebeurtenissen die het gevolg zijn van eigen schuld (handelen of nalaten) van de verzekerde, uitgesloten zijn van Als >de aanbieder< een striktere betekenis wil toekennen aan de begrippen ‘onvoorzien en onverwacht’, zal zij haar polisvoorwaarden moeten aanpassen en moeten verduidelijken wat daarmee wordt bedoeld.

https://www.kifid.nl/wp-content/uploads/2023/07/Uitspraak-2023-0032.pdf

 


Opmerkelijk is een uitgave van Bureau DFO ten behoeve van de leden van de DFO Expertisegroep Schadebehandeling. Leden van deze groep houden zich bij financieel advieskantoren, volmachten en schaderegelingskantoren professioneel bezig met het behandelen van schadedossiers. De activiteiten van de DFO Expertisegroep Schadebehandeling zijn erop gericht om de bovenwettelijke deskundigheid en vaardigheid van deelnemers te verhogen en de profilering van het beroep schadebehandelaar te versterken.

Meer informatie over de DFO Expertisegroep Schadebehandeling: https://www.expertisegroepschade.nl: Secretariaat: Martine Verhagen: Expertisegroep@dfobv.nl of tel. 033 – 254 20 29

Terug naar overzicht